دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم » بارداری و زایمان » چگونه فشار خون در بارداری را کاهش دهیم؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

چگونه فشار خون در بارداری را کاهش دهیم؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

چگونه فشار خون در بارداری را کاهش دهیم؟

فهرست محتوا

فشار خون بالا همیشه نمی تواند در دوران بارداری خطرناک باشد، اما گاها می تواند باعث ایجاد عوارض خطرناکی برای مادر و جنین باشد. به همین دلیل خانم دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم توصیه می کند روزانه فشار خون تان را چک کنید تا از بروز عارضه های بسیار زیادی جلوگیری کنید. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد چگونه فشار خون در بارداری را کاهش دهیم؟ در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید:

فشار خون چیست؟

«فشار خون بالا به این معنی است که فشار خون در سرخرگ های شخص بالا می باشد.»

احتمال افزایش فشار خون در هنگام اضطراب و تنش بسیار زیاد است. حتی بعضی از افراد با دیدن دکتر و ماما استرس می گیرند. در دوران بارداری این مهم را فراموش نکیند که ؛ حتما بررسی های لازم برای قبل از تولد نوزاد را انجام دهید تا ریلکس باشید و فشار خونتان از حد نرمال فراتر نرود. بعضی از خانم های باردار هنگام مراجعه به مطب پزشک فشار خون بالایی را تجربه می کنند اما وقتی فشار خونشان در منزل گرفته می شود همه چیز نرمال است، چنین افرادی دچار مشکلی به نام « سندروم رو پوش سفید» می باشند ، که با دیدن پزشک و بیمارستان فشار خون شان بالا می رود.

انواع فشار خون بالا در بارداری

  • فشار خون مزمن: فشار خون مزمن به افزایش فشار خونی گفته می شود که در 20 هفته اول بارداری اتفاق می افتد.
  • فشار خون وابسته به حاملگی: فشار خون وابسته به حاملگی 20 هفته پس از بارداری رخ می دهد. و اصولا بعد از زایمان بهبود می یابد.
  • فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی: این نوع فشار خون هم نوعی از فشار خون مزمن می باشد و زنان قبل از بارداری هم نیز مبتلا به فشار خون بالا می باشند. و شاهد عوارضی مانند دفع پروتئین از ادرار خواهید بود.
بیشتر بخوانید
فشار خون و بارداری

فشار خون در بارداری باید چند باشد؟

برای تعیین فشار خون عادی هر شخصی در طول دوران بارداری ، پزشک معمولا در اولین ملاقات فشار خون شخص را اندازه گیری می کند و آن عدد را به عنوان مقدار پایه فشار خون در نظر می گیرد. اما معمولا فشار خون عادی معمولا در حدود ۱۲۰/۸۰ mmHg است.

علائم فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالا در بارداری معمولا نشانه ای ندارد به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم که حتما فشار خونتان را در دوران بارداری به صورت منظم اندازه گیری کنید.آزمایش ادرار برای تشخیص پره‌اکلامپسی هم بسیار حائز اهمیت است.

با این حال، یک سری نشانه‌هایی وجود دارد که باید خیلی مراقب آن‌ها باشید چون می‌توانند نشانه‌های پره‌اکلامپسی باشند. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها را داشتید باید به طور اورژانسی به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا فشار خون و تست ادرار شما از نظر وجود پروتئین بررسی شود. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • سردردهای شدید مداوم
  • مشکلات بینایی
  • احساس درد در شکم یا معده
  • استفراغ دیر هنگام در دوران بارداری
  • ورم ناگهانی دست ، پا و یا صورت ( البته به این نکته توجه داشته باشید ورم و پف کردن دست و پاها و صورت در دوران بارداری امری طبیعی است و این حالت همیشه نمی تواند دلیل بر پره‌اکلامپسی باشد بلکه در صورتی پره‌اکلامپسی  می باشد که ورم و پف صورت و دست و پاها  به صورت ناگهانی شدیدتر شود.)
  • احساس خستگی و کسالت
  • به سختی می توانید تحرک جنین تان را حس کنید.

نشانه های فشار خون پایین در بارداری

  • نشانه های فشار خون پایین در بارداری شامل موارد زیر می باشد:
  • سردرد و سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احساس ضعف
  • پوست سرد

دلایل فشار خون بالا در بارداری

چند نمونه از دلایلی که منجر به فشار خون بالا در بارداری می شوند ، عبارت اند از :

  • افزایش وزن شدید
  • تحرک کم
  • استعمال دخانیات
  • نوشیدن الکل
  • حاملگی اول
  • موروثی بودن فشار خون بالا در بارداری
  • بارداری بیش از یک جنین
  • سن بالا ( بالای 40 سال)
بیشتر بخوانید
7 دلیل مثبت کاذب تست بارداری

عواملی که می تواند در فشار خون بالا خطر ساز باشد

  • اگر سبک زندگی ناسالم را کنار نگذارید دیر یا زود فشار خون بالا در بارداری را تجربه خواهید کرد. اضافه وزن شدید ، تحرک کم می توانند از عوامل خطرساز اصلی در ایجاد فشار خون بالا باشند.
  • همچنین احتمال فشار خون بالا در تجربه اولین حاملگی بسیار زیاد است.
  • زنانی که به طور همزمان چند نوزاد را در رحم خود دارند ( دو قلو یا چند قلو ) بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.
  • زنان باردار بالای 40 سال هم می توانند در خطر فشار خون بالا باشند.

چه راهکار هایی به کنترل فشار خون در بارداری کمک می کند؟

همانطور که در مباحث پیشین هم بدان اشاره کردیم، در طول سه ماهه سوم بارداری تان خود به خود فشار خون تان روند صعودی پیدا می کند و پس از زایمان فروکش می کند و به حالت طبیعی خود باز می گردد. در همین راستا می توانید با انجام روش های تکنیکی بدون هیچ گونه نیاز به درمان خاصی جلوی بروز این عارضه را بگیرید. در ادامه به برخی از مفید ترین اقدامات پیشگیرانه اشاره خواهیم کرد:

  1. در هنگام استراحت و به حالت خوابیده به سمت چپ پهلوکه در همان قسمت قلب تان است دراز بکشید تا جریان خونرسانی به سمت قلب سریع تر انجام شود.
  2. سعی کنید تحت هیچ شرایطی تغییری ناگهانی در وضعیت تان ایجاد نکنید، به عنوان مثال در حالت نشسته به طور ناگهانی نایستید.
  3. حتی می توانید برای تحریک گردش خون در بدن از جوراب های واریسی استفاده کنید، زیرا آن ها بافتی کشسانی دارند و به ناحیه شکم و پا ها فشاری وارد می کنند. البته به شما توصیه می کنیم پیش از استفاده از این نوع جوراب ها حتما از یک متخصص مشورت بگیرید.
  4. تا می توانید از ایستادن های طولانی مدت خودداری کنید زیرا با تحریک های عصبی افت فشار صورت می گیرد.
  5. خوردن نوشیدنی های حاوی کافئین را حدالامکان محدود کنید مخصوصا در شب و در هنگام خوابیدن، باعث افت شدید فشار خون می گردد.
  6. به منظور جلوگیری از افت فشار خون پس از خوردن غذا، می توانید تعداد وعده های غذایی تان را بیشتر و لی حجم آن ها را کم تر کنید.
  7. از خوابیدن به پشت خودداری کنید زیرا در هفته های 16 بارداری به بعد ورید اجوف تحتانی باعث کاهش گردش خون و در نهایت کاهش خون رسانی به سایر اندام های بدن می شود.
  8. تمرینات ورزشی شدید به بعد از اتمام بارداری و بهبودی پس از زایمان موکول کنید. زیرا بعد از اتمام تمرینات ورزشی شدید فشار خون بدن به شدت کاهش می یابد.
بیشتر بخوانید
نکاتی در مورد تنبلی تخمدان

 

دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و فوق تخصص پرناتولوژی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات و مشاوره به شما عزیزان در زمینه فشار خون در بارداری می باشد.
جهت تماس و برقراری ارتباط می توانید با شماره 02166125753 تماس حاصل فرمایید. صفحه اینستاگرام دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم 

 

نکته نهایی

با توجه به مطالب فوق، اگر  یکی از علائم مذکور را احساس کردید حتما در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه کنید. چنانچه مقاله پیش رو مفید فائده تان واقع شده است می توانید آن را با ذکر منبع از وب سایت رسمی خانم دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم، برای دوستان و اشنایان تان به اشتراک بگذارید.

دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم

فارغ التحصیل جراحی زنان و زایمان سال 1386 از دانشگاه علوم پزشکی ایران

فارغ التحصیل دکترا حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1373

فلوشیپ پرناتولوژی از بیمارستان صارم سال 1393

عضو جامعه جراحان اروپا NESA

دارای بیش از 15 سال کار در حیطه جراحی و بیماری های زنان و زایمان در بیمارستان های تهران

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پزشک