مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

مشاوره پیش از ازدواج

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

مشاوره پیش از ازدواج

فهرست محتوا

اینکه قبل از ازدواج لازم است زوجین برخی آزمایشات را به عمل آورند به این دلیل است که این آزمایشات می تواند آن ها از بروز خطرات و مشکلات احتمالی در بارداری مطلع سازد.

زوجین با انجام این آزمایشات متوجه می شوند، می توانند در آینده صاحب فرزند شوند یا خیر، آیا فرزند آن ها احتمال ابتلا به اختلالات ژنتیکی را خواهد داشت یا خیر. در واقع این آزمایشات برای شروع یک ازدواج سالم و موفق لازم خواهد بود.

اما شاید برخی از زوجین ندانند چه آزمایشاتی برای آن ها ضروری است. در ادامه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد مشاوره های پیش از ازدواج و هر آنچه مورد نیاز است تا دو نفر بتوانند با سلامت زندگی خود را آغاز کنند را ارائه می دهیم. با ما همراه باشید:

 

 

مشاوره و آزمایش قبل از ازدواج

مراجعه به یک مرکز درمان و مشاوره قبل از ازدواج برای هر زوجی لازم است. به یاد داشته باشید این تنها مشکلات جسمانی نیست که باید زوجین از آن آگاهی داشته باشند. مشکلات روانی نیز از جمله نکاتی است که لازم است بسیار مورد توجه قرار گیرد.

در این مسیر زوجین برای شروع زندگی مشترک لازم است، قبل از اقدام به ازدواج آزمایشاتی را به عمل آورند، انجام این آزمایشات آن ها را در داشتن رابطه ای موفق و فرزندی سالم کمک خواهد کرد.

در این آزمایشات عموما سابقه خانوادگی هر دو، در مورد ابتلا به بیماری های خاص مورد بررسی قرار می گیرد. برای مثال اگر آن ها در خانواده افرادی را داشته باشند که به مشکلات ژنتیکی مبتلا هستند، این نیاز به انجام آزمایش پررنگ تر خواهد شد. علاوه بر این سابقه کم خونی در آن ها نیز می تواند مشکلات بسیاری را بعد از ازدواج ایجاد کند.

بیشتر بخوانید
مراحل زایمان سزارین با تصویر

به یاد داشه باشید انجام آزمایشات قبل از ازدواج برای زوجینی که رابطه فامیلی دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مشاوره قبل از ازدواج

برخی زوجین برای بالا بردن سطح آگاهی خود از رابطه جنسی می توانند به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و درباره سلامت جنسی و روانی در طول رابطه زناشویی با وی مشورت کنند. متخصص زنان در این زمینه درباره نوع روابط جنسی، مشکلاتی که ممکن است در این رابطه ایجاد شود و بیماری های مقاربتی و نکات پیشگیری از آن را به زوجین ارائه خواهد داد.

برای مثال در صورت ابتلا خانم به بیماری واژینیسموس در صورتی که مرد از علائم و نشانه های این بیماری آگاه باشد، می توانند به راحتی آن را درمان کنند. این عارضه اختلالی است که برخی بانوان به آن دچار شده که ممکن است به قیمت برهم خوردن زندگی آن ها تمام شود. بنابراین آگاهی از این دست موضوعات می تواند در شروع رابطه زناشویی روابطی سالم و توام با آرامش را برای آن ها به ارمغان آورد.

آزمایشات لازم پیش از ازدواج کدامند؟

آزمایش های قبل از ازدواج شامل چه مواردی می شود؟ یکی از سوالات مهمی که در بین زوجین مطرح می شود، پاسخ به این سوال است. در اینجا ما آزمایش های قبل از ازدواج را ذکر می کنیم:

  • آزمایش تالاسمی

شیوع ازدواج های ناموفق به دلیل تالاسمی موجب شده است، این آزمایش به طور جدی قبل از ازدواج از زوجین گرفته شود. این بیماری در دو نوع ماژور و مینور دیده می شود.

اگر یکی از زوجین بنابر آزمایش مشخص شود که به یکی از این دو حالت مبتلا است؛ در صورت سالم بودن طرف مقابل مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما اگر هر دو به تالاسمی از نوع مینور مبتلا باشند احتمال اینکه فرزندی با نشانه های تالاسمی از نوع ماژور از آن ها متولد شود 25 درصد خواهد بود. در این صورت فرزند آن ها علائم شدید تالاسمی را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید
نکاتی در مورد تنبلی تخمدان

برای انجام آزمایش تلاسمی باید افراد از آزمایش خون استفاده کنند تا تعداد سلول های خونی آن ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • آزمایش دسته خونی

این آزمایش به دلیل اطلاع از RH منفی در بانوان انجام خواهد شد. در این آزمایش اگر مادر دارای RH منفی بوده باشد و فرزند دارای RH مثبت باشد واکنش خونی می تواند خطرات زیادی را به وجود آورد.

  • آزمایش هومورن

اگر زوجین تمایل داشته باشند، انجام این آزمایش جهت آگاهی از شرایط هورمونی برای بارداری انجام خواهد شد. در این آزمایش مایع منی مرد مورد بررسی قرار می گیرد.

  • آزمایش بیماری های جنسی

گاهی برای اطمینان، برخی از آزمایشات که نشان دهنده مشکلات جنسی و بیماری های مقاربتی است برای زوجین انجام می شود. گروهی از بیماری های واگیر دار مانند سیفلیس، HIV و هپاتیت اغلب در در این دسته از آزمایشات قرار خواهند داشت.

  • آزمایش اعتیاد

این آزمایش نیز که در تمامی مراکز آزمایش قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد برای آگاهی زوجین از احتمال اعتیاد در آن ها است.

  • واکسیناسیون

تزریق واکسن های سه گانه قبل از ازدواج لازم است. این واکسن ها شامل واکسن کزار، دیفتری و سیاه سرفه است که باید به بانوان تزریق شود.

 

 

بهترین زمان انجام آزمایش قبل از ازدواج

عموما بعد از اخذ برگه از دفاتر ازدواج زوجین اقدام به انجام این آزمایشات خواهند کرد. لازم به ذکر است که برگه ای که از مراکز آزمایش به عنوان سلامت زوجین برای ازدواج صادر می شود، تنها یک ماه اعتبار خواهد داشت و زوجین باید در این زمان ازدواج خود را رسمی کنند. در غیر این صورت جواب آزمایش از اعتبار ساقط خواهد شد و زوجین نیازمند انجام ازمایش مجدد خواهند بود. بنابراین بهترین زمان آزمایش پس از دریافت برگه از دفاتر رسمی ازدواج است.

خطرات عدم انجام آزمایش پیش از ازدواج

در صورتی که زوجین در انجام برخی آزمایشات مانند: آزمایش ژنتیک یا تالاسمی خودداری کنند در صورت بارداری ممکن است با خطرات و مشکلات بسیاری مواجه شوند.

بیشتر بخوانید
نکاتی در رابطه با یبوست و بارداری

در حالی که میزان تولد نوزادان با مشکلات ژنتیکی و خونی کاهش پیدا کرده است، زوجین نباید انجام این آزمایشات را در صورت نیاز نادیده بگیرند.

در انتها

در دوره ای از تاریخ زندگی می کنیم که امکانات بیشتری برای پیشگیری از برخی بیماری ها وجود دارد. بنابراین هرگونه سهل انگاری در آزمایشات لازم قبل از ازدواج می تواند مشکلات بسیاری را برای زوجین ایجاد کند.

بهتر است زوجین برای شروع زندگی تمامی مراحل لازم برای ازدواج را گذرانده و خود را در معرض ابتلا به بیماری ها قرار ندهند. آن ها می توانند درباره آزمایشات و مشاوره پیش از ازدواج با بهترین متخصص زنان مشورت کنند.

 

 

 

دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم

فارغ التحصیل جراحی زنان و زایمان سال 1386 از دانشگاه علوم پزشکی ایران

فارغ التحصیل دکترا حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1373

فلوشیپ پرناتولوژی از بیمارستان صارم سال 1393

عضو جامعه جراحان اروپا NESA

دارای بیش از 15 سال کار در حیطه جراحی و بیماری های زنان و زایمان در بیمارستان های تهران

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پزشک