دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم » بیماری های زنان » هر آنچه لازم است در مورد عفونت های واژینال بدانید

هر آنچه لازم است در مورد عفونت های واژینال بدانید

[کل: 23 میانگین: 3.3]

عفونت قارچی از جمله انواع عفونت هایی هستند که برخی از زنان در اثر علل و عوامل مختلفی به آن مبتلا می شوند. خوش بختانه این نوع عفونت در طی برقراری رابطه جنسی منتقل نمی شود و از عفونت های مقاربتی محسوب نمی شود. اما متاسفانه رابطه جنسی می تواند در تشدید علامت های آن موثر باشد.

از نکات مثبت مربوط به عفونت های قارچی این است که چندان خطرناک نیست و با استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند.

عفونت واژن چیست؟

فهرست محتوا

این عفونت در اثر افزایش میزان باکتری های مفید و نیز افزایش سلول های قارچی ایجاد می گردد.

در بسیاری از موارد مبتلایان به عفونت ها بعد از گذشت چند روز شاهد بهبودی و کاهش علائم آن هستند اما در مواردی که عفونت قارچی حاد باشد به مدت دو هفته این علائم ادامه دار خواهند شد.

علائم عفونت های واژن

زنان مبتلا به عفونت قارچی علائم زیر را تجربه می کنند:

• خارش در نواحی مختلف واژینال
  • تورم واژینال
  • سوزش در هنگام ادرار کردن
  • سوزش و درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • درد در بخش های مختلف واژن
  • سرخ شدن واژن
  • جوش زدن واژن
  • ترشحات واژینال به رنگ سفید متمایل به خاکستری است
  • ترشحات گاهاً آبکی و نیز گاهاً پنیری شکل هستند.
عفونت قارچی

عکس-واقعی-عفونت-واژن

عوامل زمینه ساز بروز عفونت های قارچی کدام اند؟

در رابطه عفونت واژینال و شرایط مستعد کننده آن می توان گفت؛ واژن محیطی مناسب برای رشد میکروب ها و قارچ ها است در صورتی که شرایط لازم فراهم شود . در شرایطی که از لباس های زیر تنگ و مرطوب بپوشیم هم چنین مصرف زیاد مواد قندی مصنوعی و در نهایت ابتلا به دیابت احتمال ابتلا به عفونت های واژینالی را بیشتر می کند.

مهم ترین علت هایی که باعث می شود عفونت های قارچی ظاهر شوند موارد زیر هستند:

• استفاده از لباس هایی که بسیار تنگ و جذب هستند.
  • دوش واژینال
  • استفاده از انواع شوینده هایی که معطر هستند.
  • استفاده از انواع قرص های ضد بارداری: قرص های ضد بارداری میزان هورمون های زنان را تغییر می دهد و با افزایش هورمون استروژن احتمال خطر افزایش می یابد. زیرا که این هورمون یعنی استروژن رابطه مستقیمی با بروز عفونت قارچی دارد.
  • استفاده از قرص های آنتی بیوتیک
  • اختلال در سیستم ایمنی بدنی: زنانی که به دلیل ابتلا به ایدز یا ویروس اچ آی وی از انواع داروهای درمانی استفاده می کنند سیستم ایمنی بدن شان ضعیف می شود و در برابر انواع میکروب ها و باکتری ها آسیب پذیر می شود. در نتیجه احتمال ابتلا در این دسته از زنان بیشتر است.
  • شیردهی
  • دیابت: زنانی که قند خون آنها بیش از حد طبیعی است بیش از دیگر زنان در معرض ابتلا به عفونت های قارچی هستند. بنابراین بعد از این که اقدامات درمانی در جهت کاهش علائم بیماری عفونت قارچی انجام شد باید حتما اقدامات مربوط به کنترل میزان قند خون نیز انجام شود تا از بروز مجدد عفونت قارچی جلوگیری شود.
  • استرس
  • اختلال در روند خواب
علت بارداری خارج از رحم

درمان قطعی عفونت واژن

در باره عفونت های واژن باید بدانید که برای درمان آن، در ابتدا بهتر است تشخیص درستی از سوی بهترین متخصص زنان در تهران صورت بگیرد و سپس با دقت بسیار نشانه های گزارش شده بررسی شود حتی تا جایی که این علائم در چه زمان های محسوس می شود نیز بسیار مهم است. بدین ترتیب متخصص کاربلد می تواند با توجه به چگونگی رنگ، بو، شکل بافت و مقدار ترشحات، تجویز های دقیق تری برای درمان قطعی عارضه انجام دهد.

البته براساس تجربیات به شما خانم های عزیز پیشنهاد می کنیم شب قبل از مراجعه به پزشک زنان جهت اقدامات تشخیصی و درمانی عفونت بهتر است دوش نگیرید تا نتیجه آزمایشات بالینی با دقت بیشتری ارائه شود. هم چنین نکته مراقبتی دیگر این است که از دو روز قبل از مراجعه به مطب پزشک رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.

این گونه متخصصی متبحر می تواند هر گونه عارضه ای را با پی بردن به علت بیماری برطرف کند.

انواع روش های درمان عفونت های قارچی

• کرم های ضد قارچ

مهم ترین روشی که برای درمان عارضه عفونت قارچی کاربرد دارد استفاده از کرم هایی مخصوص است. مثلا کرم میکونازول، باتوکونازول از جمله مواردی هستند که از سوی متخصصین تجویز می شوند. البته باید توجه داشته باشید که از این داروها نباید خود سرانه نباید استفاده کنید و باید در ابتدا تحت معاینات متخصصین قرار گیرید.

• شیاف
  • پماد
  • تجویز انواع دارو های آنتی بیوتیک و سایر موارد دارویی که با توجه به شرایط فیزیکی و روحی بیمار و صلاحدید پزشک انجام می شود.
دارو های مورد استفاده در درمان عفونت واژن

انواع دارو های مورد استفاده در درمان عفونت واژینال

پیشگیری بهتر از درمان

شاید جمله ای کلیشه ای و ساده به نظر برسد اما تاثیر به سزایی در حفظ سلامتی تان دارد. پس بهتر از قبل از این که به مشکلی دچار شوید از انواع راهکار های پیشگیرانه استفاده کنید.

فیبروم رحم

در این باره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• توصیه می شود برای جلوگیری از رشد قارچ های واژینالی لباس های زیر کهنه و با جنس پلاستیکی و جین، تنگ، مرطوب، نپوشید
  • پوشیدن لباس های آزاد و غیر جذب
  • عدم استفاده از انواع شوینده های معطر و یا دستمال های معطر
  • عدم دوش واژینال
  • استفاده از لباس های تمیز و خشک و با جنس پارچه استاندارد
  • لباس های زیر تان هر زمانی که خیس شد آن را تعویض کنید
  • از اسپری های خوش بو کننده استفاده نکنید
  • کنترل دیابت
  • کنترل استفاده از انواع داروها
  • استفاده از انواع دارو هایی که با تشخیص و تجویز پزشک در دستور درمانی شما قرار گرفتند از جمله انواع آنتی بیوتیک ها

خاتمه

یکی از مهم ترین نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که به محض رویارویی با علائم و نشانه های عفونت های قارچی باید در اولین فرصت به یکی از بهترین متخصصین زنان و زایمان مراجعه کنید. زیرا به میزانی که روند تشخیص و درمان این عارضه بهنگام انجام شود می توان به موفقیت نتیجه درمان امیدوار بود.

پیشنهاد می کنیم از کانال ارتباطی که در زیر این مقاله تدارک دیده شده است یعنی بخش دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید و پرسش های خود را در زمینه عفونت های قارچی برای ما بفرستید تا پاسخ شان را در اختیارتان قرار دهیم، هم چنین برای ارتباط با متخصص زنان به صورت غیر حضوری و مشاوره آنلاین نیز می توانید اقدام کنید.

وارونگی رحم