دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم » بارداری و زایمان » تخمدان پلي كيستيك و کووید 19
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

تخمدان پلي كيستيك و کووید 19

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

سندروم تخمدان پلي كيستيك و افزايش خطر ابتلا به كوويد ١٩

يكي از عوامل خطر ابتلا به بيماري عفوني كوويد ١٩ كه تا به حال كمتر به آن پرداخته شده، سندروم تخمدان پلي كيستيك است.

به گزارش سي ان ان؛ با گذشت بيش از يك سال از همه گيري كوويد ١٩، يك مطالعه نشان داده است كه برخي از زنان در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به اين عفونت هستند.
اين زنان، اغلب جوان و داراي يك بيماري زمينه اي هستند كه هيچ وقت در ميان عوامل خطر كوويد ١٩ به آن اشاره نشده است: سندروم تخمدان پلي كيستيك يا PCO_ Syndrom

سندروم تخمدان پلي كيستيك كه از هر ١٠ زن، يك زن را در سنين باروري درگير خود ميكند، عدم تعادل هورمون هاي توليد مثل است كه ميتواند منجر به نامنظم شدن دوره هاي قاعدگي، سطح آندروژن بالا و كيست تخمدان شود . اما اين سندروم با مشكلات بهداشتي ديگري نيز همراه است.

بيش از نيمي از افراد مبتلا به PCOS قبل از چهلمين سال تولد، به ديابت مبتلا ميشوند و تا ٨٠ درصد آنها داراي اضافه وزن هستند. آنها بيشتر در معرض خطر مقاومت به انسولين، بيماريهاي قلبي و سرطان آندومتر هستند؛ سرطاني كه از رحم شروع ميشود. بسياري از آنها فشار خون بالا و سطح پايين ويتامين D دارند. اين عوارض PCOS همچنين با خطر بالاتري براي ابتلا به نوع شديد كوويد ١٩ همراه است. پزشكان نميدانند چه عواملي باعث PCOS ميشود، اما عوامل ژنتيكي، قرار گرفتن در معرض سموم محيطي و انسولين اضافي در بدن ميتواند در اين امر نقش داشته باشد.

محققان بريتانيايي و ايرلندي، پرونده ٢١ هزار زن مبتلا و ٧٨ هزارزن بدون PCOS را در نيمه اول سال ٢٠٢٠ بررسي كردند. آنها دريافتند كه زنان مبتلا به اين سندروم، ٥١ درصد بيشتر از ديگر زنان، در معرض كوويد ١٩ هستند.

بیشتر بخوانید
نکاتی در رابطه با یبوست و بارداری

به گفته محققان، افراد مبتلا به PCOS اغلب سطح بالاتري از حساسيت نسبت به آندروژن ها، هورمون های جنسي مردانه دارند. آندروژن ها به عنوان دروازه اي براي ورود كوويد ١٩ به بدن عمل ميكنند. به علاوه، PCOS منجر به ايجاد التهاب در بدن ميشود و سيستم ايمني بدن را ضعيف ميكند.

در حال حاضر هيچ درماني براي PCOS وجود ندارد، اما قرص هاي جلوگيري از بارداري و تغيير سبك زندگي ميتوانندبه مديريت آن كمك كنند.

منبع: هفته نامه نوین دارو

دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم

فارغ التحصیل جراحی زنان و زایمان سال 1386 از دانشگاه علوم پزشکی ایران

فارغ التحصیل دکترا حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1373

فلوشیپ پرناتولوژی از بیمارستان صارم سال 1393

عضو جامعه جراحان اروپا NESA

دارای بیش از 15 سال کار در حیطه جراحی و بیماری های زنان و زایمان در بیمارستان های تهران

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پزشک