دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم » بارداری و زایمان » از بین بردن جای بخیه سزارین با پلاسما DBD
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

از بین بردن جای بخیه سزارین با پلاسما DBD

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

مقدمه ای درباره بخیه سزارین

عمل سزارین یکی از روش های تولد نوزادان است. در این روش به دلیل برش های بزرگ و کوچکی که در ناحیه شکم خانم ها به وجود می آید، ممکن است زخم هایی نیز به وجود بیاید. برش شکم برای عمل سزارین عواقب بسیاری دارد و یکی از آن ها این است که جای آن زخم می شود و بر روی پوست فرد باقی خواهد ماند. ترمیم جای برش های سزارین به کمک پلاسما DBD یک روش پیشنهاد شده و محبوب است.

جای بخیه عمل سزارین برای اغلب خانم ها پس از بارداری بسیار ناگوار و ناخوشایند است؛ زیرا این زخم ظاهر پوستی آن ها را دچار مشکل می کند و در مواردی این زخم ها دارای گوشت اضافی می شوند؛ و این امر سبب می شود تا خانم مقداری از اعتماد بنفس خود را از دست بدهد.

بر این اساس؛ روش ها و متدهای گوناگونی در جهان پدید آمده است؛ تا بتوان به کمک آن ها جای انواع زخم ها را مانند جای زخم سزارین و … را ازبین برد. روش ها و تجهیزات مختلفی وجود داند که سبب می شود این جای زخم ها برای همیشه ناپدید شوند و زیبایی پیشین پوستتان را بازگردانند. در این مبحث قصد داریم تا روش پلاسما DBD را برای حذف زخم های سزارین، به طور کامل برایتان معرفی کنیم.

اگر شما خانمی هستید که وجود زخم ها و جاهای بخیه پس از سزارین شما را نگران کرده است و نمی دانید چگونه آن ها را برطرف کنید، پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله را بخوانید و با بهترین روش برای حذف جای بخیه عمل سزارین آشنا شوید.

زایمان سزارین

محل بخیه های زایمان سزارین

پلاسما DBD چیست؟

فهرست محتوا

در ابتدا قبل از تاثیر این روش در درمان جای بخیه سزارین، به کاربرد ها و ماهیت های این دستگاه در علم پزشکی می پردازیم؛ البته این پلاسما در سایر علوم نیز کاربردهای متفاوت و گسترده ای دارد.

بیشتر بخوانید
تاثیر سن در باروری مردان

در معرفی این نوع پلاسما باید گفت که؛ در واقع پلاسما برای درمان در علم پزشکی، گازی است که از ذره های ریزی مانند اتم ها، رادیکال های آزاد، یون های مثبت و منفی، الکترون های و فوتون ها تشکیل شده است. این ذرات دائما در واکنش با یکدیگر هستن به طوری که با دادن انرژی از حالت های جامد به مایع، سپس به گاز و پلاسما تبدیل می شوند.

پلاسما DBD در واقع یک گاز سرد می باشد که در پزشکی و درمان بسیاری از موارد کاربرد دارد.

دستگاه پلاسما دی بی دی

پلاسما تراپی محل بخیه و زخم سزارین

نحوه عملکرد پلاسما DBD در درمان زخم های سزارینی

برای ترمیم زخم به جا مانده عمل سزارین، پلاسما دی بی دی، کلاژن سازی می کند. پلاسما تراپی با اثر بر روی سلول های زیرین پوستی و نفوذ بر فاکتور های رشد آن ها را تحریک کرده و سبب از بین رفتن سلول های مرده یا آسیب دیده می شود.

تاثیر پلاسمای دی بی دی در ترمیم و درمان زخم بخیه حاصل سزارین

  • از آنجایی که جای زخم های بخیه سزارین سبب سفت شدن آن بخش می شوند، پوست حالت کشسانی خود را از دست می دهد. با کمک این پلاسما که نوعی گاز سرد است، کشسانی پوست به مقدار قابل توجهی باز می گردد.
  • بخیه های سزارین پس از مدتی دارای گوشت ها و چربی های اضافی می شوند. در واقع اینها بافت ها و سلول های آسیب دیده و مرده ای هستند که از بین رفته اند. در این میان روش درمانی پلاسما دی بی دی بافت های آسیب دیده و اضافی را حذف می کند.
  • سلول های مرده و یا چربی ها اضافی به وجود آمده سبب می شوند تا جای بخیه برجسته شود و هم چنین نسبت به سایر نقاط پوست دارای تغییر رنگ باشد؛ با کمک پلاسما درمانی DBD این برجستگی ها و تغییر رنگ پوست به طور کلی حذف می شوند.
  • تاثیر بسیار شگفت انگیزی که این پلاسمای دی بی دی در درمان و ترمیم جای زخم و بخیه دارد؛ این است که میکروارگانیسم ها و میکروب ها را از بین می برد. ممکن است در هنگام عمل جراحی سزارین، برخی از میکروب ها و آلودگی ها از راه ها متفاوتی به ناحیه برش انتقال داده شوند، که از بین رفتن و نابودی آن ها در هنگام پلاسما درمانی برای از بین بردن جای زخم بخیه، امکان پذیر خواهد بود.
  • یک ویژگی بسیار خوبی که این روش پلاسما دی بی دی را کامل کرده است، این است؛ که علاوه بر از بین بردن جای بخیه و زخم های سزارین، سبب می شود تا بخیه های جوش بخورند. ممکن است در اثر عوامل مختلف و گوناگونی بخیه مادر در هنگام اتمام عمل به خوبی زده نشود و یا جوش نخورد، حتی ممکن است چند روزی پس از سزارین و بخیه زدن، بخیه ها باز شوند؛ در این جا است که می توان با کمک پلاسما زخم ها و بخیه ها را جوش زد.
  • از آنجایی که هنگام عمل سزارین شکم خانم ها به صورت چند لایه به همراه رحم آن ها باز و بریده می شود؛ و در پایان عمل به هم رساندن این لایه ها و بافت ها به طور دقیق کار دشواری است، پس ممکن است در لایه های زیری التهاباتی به وجود بیاید که سبب بروز دردهایی در شکم خانم ها شود.
بیشتر بخوانید
تفکیک دردهای بارداری

هنگامی که اشعه های پلاسما بی دی بی به جای زخم تابانده می شود؛ این امکان وجود دارد که التهابات لایه های زیرین پوست را از بین ببرد و دردهای ناشی از آن رفع شوند.

ویژگی های پلاسما دی بی دی در درمان جای بخیه

  • مهم ترین ویژگی که این روش درمانی دارد این است که در مدت زمان بسیار کوتاهی می توان نتیجه ی قابل قبول را دریافت کرد. برای مثال فردی با یک زخم متوسط، می تواند در دو جلسه به مدت پانزده الی بیست دقیقه نتیجه را مشاهده کند.
  • در هنگام پلاسما تراپی، برخلاف سایر روش ها؛ شما هیچ گونه درد، سوزش و عارضه ای را احساس نخواهید کرد. در این روش اصلا نیاز به بیهوشی بیمار نمی باشد.
  • پس از اتمام این دوره از درمان، هیچ محدودیتی برای شما در انجام کارهایتان وجود ندارد؛ و به راحتی می توانید فعالیت های روزانه خود را مانند سابق از سر بگیرید.
  • مراقبت های خاص و ویژه ای برای قبل و پس از آن نیاز ندارد.

نتیجه گیری

عمل سزارین روشی بسیار متداول برای تولد نوزادان است که توسط بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران انجام می شود.

این روش معایبی نیز دارد که یکی از آن ها به جا ماندن جای بخیه سزارین پس از عمل می باشد. فناوری تحت عنوان پلاسما DBD وجود دارد که به آسانی می توان به کمک آن جای زخم را از بین برد و ترمیم کرد.

دکتر منیژه سیمین دخت هاشمی جم

فارغ التحصیل جراحی زنان و زایمان سال 1386 از دانشگاه علوم پزشکی ایران

فارغ التحصیل دکترا حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1373

فلوشیپ پرناتولوژی از بیمارستان صارم سال 1393

عضو جامعه جراحان اروپا NESA

دارای بیش از 15 سال کار در حیطه جراحی و بیماری های زنان و زایمان در بیمارستان های تهران

بیشتر بخوانید
دیابت در بارداری
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پزشک